كاربرد شمارههای حروفی در
تبلیغات تلویزیونی و محیطی
در مسئله تبليغات، يكي از مسائلی
که پيش روی آگهیدهندگان قرار دارد اين است كه چگونه از زمان كوتاه يا فضای
کوچکی كه
با صرف هزينههای كلان در اختيار آنها قرار گرفته است، حداكثر استفاده را
برای ماندگاري پيام خود در ذهن مخاطب به عمل آورند.
تبليغ در صفحات اصلی روزنامهها، بيلبوردهای
بزرگراهی، و تبليغات تلویزیونی از موثرترين و در عين حال گرانترين راههای
تبلیغاتی هستند كه هر يك فقط چند لحظه در برابر چشم مخاطب كمحوصله قرار
دارند. كارشناسان تبليغات به دنبال راههايي هستند تا در همان چند لحظه پيام
را در ذهن مخاطب جای دهند.
در اين ميان یکی از بزرگترين مسائل شركتهای
متوسط يا كوچك كه فاقد دفاتر و نمايندگيهاي متعدد هستند، داشتن شماره تماسي
است كه مخاطب بتواند بلافاصله و بدون نياز به يادداشت كردن به ذهن بسپارد.
زيرا ظرف چند لحظهای كه تيزر تلويزيونی پخش میشود يا اتومبيل به سرعت از
برابر بيلبورد میگذرد، امكان يادداشت كردن شماره تماس وجود ندارد و حتی در
صورت امكان نيز، معمولا بعدا شخص نمیتواند آن يادداشت را پيدا كند!
يك راه حل بسيار موثر كه از حدود سی سال پيش در اروپا و آمريكا مورد
استفاده اشخاص و شركتها قرار میگيرد، استفاده از شماره تلفن حروفی است،
یعنی شمارهای كه بر اساس حروف چاپ
شده روی دکمههای شماره گیر تلفن،
با نام شخص يا محصول مورد نظر مطابقت داشته باشد.
مطالعات روانشناختی نشان داده است که به خاطر سپردن کلمات
برای انسان چهارده برابر آسانتر از اعداد است. مثلا فرض کنید نام شخصی محمد
است. اگر این شخص با توجه به نگارش لاتین اسم خود یعنی Mohamad،
شماره 09126642623 را در اختیار داشته باشد، برای
دیگران بسیار راحتتر است که شماره او را به صورت 0912Mohamad
به خاطر بسپارند تا به صورت 09126642623.
همين موضوع برای هر كلمه ديگری همچون نام شركت، نام محصول، نام
خانوادگی
اشخاص و هر كلمه ديگری صادق است.
یک مسئله بسیار مهم دیگر در امر تبلیغات،
جذب مخاطب غیرعلاقمند است، یعنی اینکه طراحی تبلیغ به صورتی باشد که حتی
مخاطبی که در زمان مواجهه با آگهی علاقه یا نیازی به موضوع تبلیغ ندارد، آن
را به خاطر بسپارد. در این مورد نیز شمارههای حروفی بسیار کارآمد هستند.
زیرا اگر شماره تلفن آگهی به صورت عددی باشد، مخاطب غیرعلاقمند طبعا توجهی
به آن نخواهد کرد. اما اگر شماره حروفی باشد، حتی مخاطب غیرعلاقمند نیز به
طور ناخودآگاه شماره را به خاطر میسپارد و بعدا هر وقت به موضوع آگهی
علاقمند یا نیازمند شود، طبیعتا بلافاصله آن شماره را به یاد میآورد.
بنابراین شرکتهایی که دارای شماره تلفن حروفی هستند، با کمترین هزینههای
تبلیغاتی بیشترین موفقیت را در جلب مخاطبان خواهند داشت.
شمارههای
حروفی برای شمارههای
پیامگیر (دریافت پیامک یا پنل اساماس) نیز بسیار کارآمد هستند. با توجه به اینکه این گونه
شمارهها در ایران غالبا
چهارده رقمی هستند و قطعا یادداشت کردن یا به خاطر سپردن آنها در زمان
کوتاه امکانپذیر نیست،
شرکتها میتوانند شماره
پیامک خود را به صورتی انتخاب کنند که ارقام انتهایی آن با نام شرکت یا نام
محصول مطابقت داشته باشد. مثلا شماره پیامگیر نمایندگی شرکت سونی در تهران
2000Sony (یعنی 20007669) است و شماره پیامگیر
نمایندگی شرکت نوکیا در تهران 2000Nokia (یعنی
200066542) میباشد.
این مشکل حتی با انتخاب شماره رند نیز کاملا
قابل حل نیست. مثلا اگر شماره پیامگیر شرکت سونی 2000200 و شرکت نوکیا
2000300 بود، باز غالب افراد فراموش میکردند
که کدام شماره متعلق به نوکیا و کدام متعلق به سونی است!
|